Publikováno 11 května, 2013 | Autor: Riess Jiří
12Rozhovor: Jimmy Dickson
Čti exkluzivní rozhovor s hlavním iniciátorem YZOTAPU, členem 420xYZO týmu a největším žijícím milovníkem Březňáka, čti rozhovor s Jimmy Dicksonem!
Jimmy Dicksona jsem vyrušil od hraní Fify v neděli, když se probíral z kocoviny po realease party YZOTAPU, v bytě lomeno ateliéru, ve kterém vznikal mimo jiné i cover tohoto LP a zeptal jsem se na vše, co vás může zajímat ohledně YZOTAPU nebo samotného Jimmy Dicksona.
Tak půl roku o tobě nebylo ani vidu ani slechu, až jsme se o tebe začínali bát. To jsi celý ten čas makal na YZOTAPU?
Dá se říct, že na YZOTAPU jsem oproti jiným našim projektům vynaložil více iniciativy a asi se to tam projevuje i textově. Neříkám, že jsem vymyslel všechny témata , ale část nápadů jsem si šetřil práve pro desku naší skupiny a ty se potom skloubily s myšlenkama a zaměřením Logica, ten pak domyslel větší část sestavení tracků, které jsou na YZOTAPU.
Už dlouho jsem si říkal, proč s Logicem neuděláte společnou věc, máte spolu snad milion featů. Co vám trvalo tak dlouho?
YZOTAPE vznikal asi půl roku. Většinou bejvá deska odrazem toho, co dělá interpret například rok zpátky. Vždy trvá nějakej ten čas dát to nějak do dohromady, nějakou dobu to tvoříš, dolaďuješ, nahraješ a pak už to jde do prodeje docela rychle. Ale v zásadě jsme makali na společný desce už delší dobu, kterou přerušil projekt Pod Vlivem EP.
Takže je to takovej flashback?
Jasně, je to flashback, pokud nepíšeš jednotvárnou věc, která nevypovídá o tvejch posunech a máš jí za pár minut napsanou, tak je to vždycky flashback. Ale myslím, že tahle deska je takovej dobrej flashback pro mě i Logica, je v tom cejtit i vznik celý 420 a hodně vzpomínek z našich YZOfestů.
Nepřijde vám to trapný, jak vyžíráte veškerou pozornost? Všude vidíme YZOLEPY. Vypadá to tak, že se jedná o nejočekávanější počin tohohle jara, jak vnímáš tenhle hype kolem vás?
Ta pozornost je tu, a je tu kvuli tomu, že je to originální, a celý dělaný jinak. Je v tom hodně nápadů, tak asi proto. Ale hype je skvělej a jsme za to rádi, mimochodem Lepícím páskám ještě není konec….
Podle tracklistu je YZOTAPE pěkně nabitej, nedokážu si ani představit, jak složitý je to celý dát do kupy, tolik raperů a tolik producentů.
Určitě je to náročný, ale v týhle době máme díky internetu možnosti, díky kterým se to dá s klidem a přehledem řešit. Určitě to chce najít ten správnej systém, kterej vyhovuje všem, co na tom dělaj. Pak na tom makáš už efektivně bez prodlev. Například přes Gmail dokumenty a Dropbox, což jsou šíleně užitečný věci, který ti fakt urychlí práci. S Fosco Almou jsme například řešili chyby a detaily při finišování desky. Do sdílený tabulky jsem mu psal, co se mi zdá špatně a on tam později dopisoval, co je opravený, nebo ještě ne a na dropbox posílal aktuální znění. Taky jsme si často posílali s Logicem náslechy, zkoušky, občas jsme do sebe rejpali skrz texty a pomáhali jsme si to vychytat do nejlepší možný podoby našich tehdy aktuálních technických schopností. Facebook mi v ničem užitečný v týhle části práce nepřišel, má samozřejmě svojí efektivitu při komunikaci s fanoušky.
Od Dickshaku, přes Sensei, až po mixtape Sorry za můj talent, jsi postupně přitvrzoval. V jaký poloze tě najdeme na YZOTAPU?
YZOTAPE se nese v dost pozitivním duchu, je to braný s nadhledem, kde rekapituluju svoje postupy. Ta deska má takovej hodně nemocnej zvuk a v určitejch momentech se to vrací k základům, hudbeně určitě. Cassius Cake tomu dal hodně zajímavej nádech. Řekl bych že se moje tvář s novýma věcma nemění. Je taková, na jakou jsou lidi už zvyklí, akorát zase o něco víc čitelnější a známější, navíc je to zase technicky o něco vychytanější z mojí strany. Myslím, že Logic to cejtí asi podobně.
Když už jsme u mixtapu Sorry za můj talent, myslím, že byl docela nedoceněnej. Co se stalo?
Podle mě to mělo hrozně malý promo a taky to bylo hrozně dlouho, co jsem po nějaký době něco vydal. Předtím ty mixtapy nebyly moc kvalitní a zvuk byl opravdu průser. Dlouhá pauza a pak zvukově zmáknutéj mixtape byl docela skok minimálně po kvalitě zpracování. Já jsem prodal 150 kusů nosičů, což mě relativně překvapilo, protože tu věc jsem spáchal během tejdne. Mezitím se mě ale stalo to, že jsem polil kofolou Macbook, od té doby mám averzi na černé tekutiny krom Jagermeistera. Takže jsem si všechny texty musel přepsat z hlavy znova, dopilovat a nahrát, což bylo na jednu stranu i dobře, když nevezmu v potaz škodu těch 25 000 czk, který proletěly oknem. Určitě to vznikalo hrozně rychle oproti desce YZOTAPE, na který jsme makali fakt dlouho, ani se to nedá srovnávat, SZMT vzniklo na popud toho, že jsem dlouho spal na vavřínech.
Proč vlastně tahle deska vznikala tak dlouho?
Z části jsem na to odpověl už v přechozích otázkách. Ikdyž se to nezdá a ani jsme nechtěli, aby deska působila tak, že je tlačená hosty, tak se na desce podílelo docela dost lidí. Kluci jsou ale minimálně dost šikovný. Mladej 15ti letej Konex je na svůj věk opravdu profesionál, umí věci dobře předmasterovat, což si chválil i Fosco Alma. Decky je minimalista a každou věc ladí do detailu. Cassius Cake je pro mě už stará škola, ale měl bohužel problémy s harddiskem, kterej mu odešl do prdele a proto jsme měli trošku horký chvilky s finalizací. To ale neznamená, že by ve finálním znění deska nějak trpěla. Alma odvedl kvalitní práci. Nechci jmenovat, ale je i hodně velkejch jmen, který si za ním chodí občas pro radu.
Jak to vidíte s prodeji YZOTAPU? Vše sice hned smrdí na Uložto, ale prodeje se podle mě postupně zlepšujou, ne?
Když to je hned na Uložto, tak to interpret musí brát jako část svého úspěchu…. vypovídá to o tom, že je o věc alespoň nějaký zájem mezi lidma, který nejsou úplně skalními fans. Beru to asi jako špatnou reklamu a i ta je reklamou. Důležitý je, že se to dostane mezi lidi. Kdo to chce, tak si opravdu najde nějakou tu korunu, aby docenil naši práci. Nejlíp se mi prodává na parties, když lidi viděj ten hype na koncertu a pobavěj se. Bejvá tam ale ten problém, že než začne show, která je většinou okolo půlnoci, tak lidi prochlastaj všechny svoje prachy pak smutně koukaj. Rádi by podpořili naši věc, ale nemaj cash, asi to chce vždycky sellit věci před koncertem. Zajímavý je, že mi v Praze řekli “nemám” hrozně často, ale pak přijedeš do nějaký prdele, jako je Česká Lípa a prodáš snad 10 CDs a lidi jsou ještě za show hrozně vděčný. Asi nejsme pro ty lidi ještě tolik všední jako v místě, kde se víc pohybujem. Shodou okolností jsem se potkal jeden večer s Jonnym Machette v backstagi, okolo kterýho byl houf čtrnáctek, který se ofotily a táhly do prdele. Napříč tomu jsem se sám divil, jakej hype byl kolem mě a kluků z MAAT po koncertu, kterej jsem s nima odjel. Popíjeli jsme s fans, který jsme vpustili do backstage a byl to snad jeden z mých nejpříjemnějších večerů s fanouškama.
Když jsme u těch MAAT, jak to s nima vypadá?
Chystaj desku a asi bude velice zajímavá a vyzrálá! Myslím si, že maj nastřeleno k tomu, aby se tenhle rok dostali na špičku. Nemůžu k tomu říct víc, protože jsem slyšel jenom část, kde se mě Alma ptal na pár poznatků a nápadů k refrénům, to mě potěšilo v té rovině, že vnímá moje hudební cítění a do jisté míry je i pro, abych se na desce podílel. Jinak o mým jménu na jejich desce nepadla zatím žádná delší řeč, ale vyloučený to není. Když se objevím, tak to bude určitě v jiným rozpoložení, než naše předchozí spolupráce, které vznikaly dost spontáně. Jinak o týhle záležitosti fakt nemůžu prozrazovat víc, protože nejsem kompetentní.
Na co jsi z YZOTAPU fakt pyšnej?
Hrozně se mi líbí track Hádes! To je track o tom, jak lidi komentujou, řešej píčoviny a já to mám víceméně v hajzlu. Baví mě tam to, že se odkazuju na legendy jížanskýho Rapu – UGK, což pro mě je a bude vždycky srdcová záležitost a proto tam zní určité odkazy. Další bomba Je Mortar, na kterej momentálně točíme klip. Nemálo skvělá věc je Ukaž mi, kterou jsem vymyslel na hajzlu při sledovaní live streamin porn. Jinak jsem spokojenej vlastně se vším.
Bylo hodně věcí co se vám na YZOTAPE nevešlo?
Když vznikala tahle deska, tak jsme vykopali asi tak 20 věcí, původní zaměr bylo totiž udělat Mixtape a potom LP, takže v současný době by klidně mohl vzniknout mixtape nebo další album. Ale myslím, že už jsme zase dál, proto něco vybereme a překopem a něco zanikne, přirozený životní cyklus.
V sobotu proběhla release party YZOTAPU, jak to proběhlo a spadl z tebe stres spojený s tím?
Já jsem byl ve stresu ještě v tejden, kdy to šlo už do výroby. Ale nakonec vše proběhlo jak má a myslím, že jsme toho i dost prodali. Vždycky ale můžeš prodat víc, že?
Doufám, že proběhne pořádnej křest a tour k YZOTAPU, kde si fans budou moct poslechnout tuhle záležitost naživo?
Určitě plánujeme křest, bez něj by se to neobešlo a tour bysme taky rádi naplánovali co nejdřív (nejbližší termíny se objeví na naší oficialní fanpage), ale věc má určitou časovou odezvu, zatím se vše upřesňuje.
Bude nějakej speciální Merch?
Stoprocentně budou Sushi swag mikiny, s japonským konceptem. Mám vizi a znám hodně šikovných lidí, tak by se to mohlo brzo dostat do oběhu.
Když jsme u těch hadrů, co teď nejradši nosíš?
Hodně mě baví Diamond supply nebo Mishka, dál Obey, od kterejch mám nejradši kalhoty. Líbí se mi LRG, který tu bylo jednu dobu hrozně zprofanovaný, ale jejich věci jsou fakt supr, takže se nedivím. Jinak je moje nejoblíbenější značka Billionaire Boys Club. Víš ono v Čechách je průser shánět dobrý hadry nejen v kamených obchodech, ale i na internetu. Jedinej obchod, kterej má fakt širokou škálu zboží z mé preferované konfekce jsou Snapbacks.cz.
Poslední otázka k YZOTAPU, kde si ho fans můžou koupit?
Určitě na Shopu PVP Labelu, na Snapback.cz, nebo elektronicky na iTunes, případně osobní odběr.
Už dlouho slibuješ vydání alba Konziliere, ze kterého jsme mohli slyšet 2 singly. Prý už je celé nahrané, tak co se děje, že ho fans ještě nemají v přehrávačích a na co se můžeme těšit?
Tam se to nějak zaseklo. Napsal jsem desku, kterou jsem rázem spláchnul do hajzlu, protože přestala bejt aktuální s tím, jak se ty laťky posunuly ve všech směrech vejš. Zkrátka jsem desku smazal a vyrobím teď takovou, která napumpuje Dickshakeloverum zpátky krev do žil.
A co dalšího chystáš? Naši čtenáři jsou hladoví po informacích, tak jimi nešetři.
Plány do budoucna? Chci určitě zpívanou desku, pak asi desku s YZO a nějaký featy.
Videoklip, spíše krátkej film k MAAT – Konec lepších dní ft. Jimmy Dickson & Rybičky 48, je na český poměry úctyhodný počin. Co Vás k tomu vedlo a jak to fans přijaly?
Ten track vznikl tak, že s Almou máme společnej koníček a to jsou hry. Asi je jasný, že se jedná o Stalker, Fallout a další apokalyptický věci, pro nás určitě srdcovka. Na tenhle popud jsme si vymysleli koncept krátkého filmu s hudebním prostřihem. Všechno jsme si naplánovali a byl to skoro film pro Hollywood, ale pak přišla realita a finance začaly seškrtávat scénář. Na konci vznikl 15ti minutovej filmovej klip. Lidi to zrovna moc nenajeli, ale asi to je tím tématem a tou délkou toho videa.
MAAT – Konec lepších dní ft. Jimmy Dickson & Rybičky 48
Co hraješ už víme, ale co jsi, když nejsi zrovna Jimmy Dickson?
Overachiever ))) Ne…. teď jsem začal zase jezdit na skatu, takže asi Skater.
Na tohle se prostě musím zeptat. Prosím tě, prozraď m,i co ten Březňák? To je váš sponzor nebo vám to pivo opravdu tak chutná?
Ne sponzor to není. Psali jsme jim, jestli by nechtěli z prdele zastupovat nějaký naše mejdany, ale na to neslyšeli, nemají důvod. Nicméně to nás neodradilo, abysme nechlastali Březňáka ještě dvakrát víc! Vzniklo to tak, že ma men Sadák je z Ústí, kde se to fakt točí v každý hospodě a to pivo je fakt dobrý!
Chceš na závěr někoho pozdravit nebo někomu poděkovat za YZOTAPE?
Určitě bych za YZOTAPE chtěl poděkovat klukům, co na tom externě makali. Flash Faker fotil cover, Andreas Crab Gold to editoval. Za final edit Almovi a Lukášovi Jirkovskému. Jinak všem lidem, co se na tom spolupodíleli interně. V neposlední řadě Logicovi, že se z toho nezbláznil, když jsem bláznil já. A nakonec Fanouškovi, který si naše album koupil.
Pingback: Křest alba od LOGIC x JIMMY DICKSON – YZOTAPE