Publikováno 10 prosince, 2015 | Autor: Riess Jiří
0Přečtěte si rozhovor ze zákulisí Czech Design Weeku
První ročník Czech Design Weeku je za námi a jak to celé dopadlo, se zeptáme jeho ředitele a zakladatele Lukáše Pipeka, který se mimo této akce a aktivitách v marketingu podílí na prestižních uměleckých akcích Art Prague a Prague Photo.
Tak první ročník CDW je za námi, jaké máte pocity?
Pocitů je hodně, od únavy, až po radost z toho, že vše klaplo.
Bylo to náročné?
No myslím, že to náročné bylo, to bych lhal, když bych říkal že ne, každá taková akce je náročná.
Jak Vás vlastně napadlo udělat festival designu?
Už jsem to někde říkal, je to vlastně i vtipné, budoval jsem jeden design projekt, kde jeho ředitel nedodržel slovo a dohodu ohledně podílu, tak jsem odešel a založil si svůj, byla to pro mě výzva dokázat si, zda na to mám.
Nápad je jedna věc, jen nerozumím, jak se takovýto nápad promění ve skutečnost. S čím se začíná?
To je pravda. Czech Design Week se mi rodil v hlavě cca od listopadu, vžíval jsem se do role designéra i návštěvníka, ať nedělám nějaké hlouposti navíc, věděl jsem, že si nemůžu dovolit nějaké zásadní chyby a hloupé nápady. Takže jsem postavil zásadní koncept propojení se zahraničím, vyvést designéra na jiný Design Week a podporovat vybrané designéry delší dobu, než jen po dobu konání této akce, byl základ. To samé se dá říci o udělení design ceny, Kia Czech Design Week Award, kterou navrhl Petr Novague, tento nápad padl na kávě s Petrem. Pak mi šlo hlavně o to, udělat Czech design Week zajímavý pro návštěvníky, což spočívalo v oslovení a osobním přístupu při výběru designérů, převážně chceme představit a vyzdvihnout to nejvíc zajímavé a originální, co Česko může nabídnout právě návštěvníkovi. Také hrála velkou roli cena vstupného a tak dále a tak dále. Jsou zde akce, které kvalitou nabízeného konceptu spadají bohužel na pomezí veletrhu a design akce, ovšem pokud jde o veletrh, nemůžou očekávat, že jím někdo dá za vstup to, co chtějí, ale to je každého věc.
Povedlo se Vám vše, nebo je něco, co krachlo?
Povedlo se v celku hodně věcí, plány byly velké, administrativa složitá, ale díky úžasnému nasazení lidí, kteří nám neskutečně drželi palce a podporovali to, to dopadlo dobře. Například, co se nepovedlo, byla původní verze módní přehlídky. Původně mělo vše proběhnout v útrobách Pražského Metra ve stanici Národní Třída, na poslední chvíli se z projektu z bezpečnostních důvodu odstoupilo a dva dny před zahájením Czech Design Week se hledalo nové místo. Nás tehdy napadla budova Hlavního Nádraží, bývalá Fantova Kavárna, pro mě splněný další sen vytvořit něco přesně v těchto prostorách. Den před zahájením Design Week proběhla blesková jednání ještě o víkendu s firmou Grande Stagiini, nakonec jsme si plácli a já bych jim ještě teď rád poděkoval.
Kolik lidí vlastně přišlo?
Návštěvníků přišlo přes 12 000, nepočítáme do toho vernisáž Pasty Onera, kterou navštívilo přes 4000 návštěvníků, a podle informací Galerie Mánes padl rekord v návštěvnosti, také design v prostoru města zaujal, tam to bohužel nešlo spočítat, kdo prošel kolem.
Kolik jste měli vystavovatelů
Vystavovatelů bylo přes 60, od studentů, studií, škol a návrhářů nebo samostatných designérů, letos Czech Design Weeku dominovaly šperky.
První ročník je za námi. Můžeme čekat i druhý?
Na novém ročníku se již horečně pracuje.
Půjde o podobný koncept, nebo se můžeme těšit na něco nového?
Rád bych každý rok věnoval něčemu jinému, jinému příběhu, prostě bych to rád dělat takové, aby to nebylo stereotypní.
A na čem právě pracujete?
Momentálně se věnujeme vyhodnocení prvního ročníku, abychom neopakovali chyby a zlepšili už tak dobré věci. Já se nyní také věnuji přípravám na projektech Art Prague a Prague Photo, jde o veletrh současného umění a fotek, událost s tradicí a originalitou, docela se teším.